ASIAKASPALAUTEPÄIVÄ SOSIAALITOIMISTOSSA
Asiakaspalautepäivä on sosiaalitoimistossa järjestettävä teemapäivä, jolloin sosiaalitoimiston asiakkaat pääsevät antamaan palautetta sosiaalitoimiston palveluista erilaisilla menetelmillä, esimerkiksi kyselylomakkeella tai toiminnallisilla menetelmillä.
Tempausluonteisesti toteutettavalla asiakaspalautepäivällä innostetaan asiakkaita antamaan palautetta sekä saadaan näkyvyyttä sille, että asiakkaiden kokemuksia halutaan kuulla. Pohjois-Karjalassa asiaskaspalautepäiviä on toteutettu Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen, kuntien sosiaalityön ja Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden välisenä yhteistyönä. Vinkkjeä asiakaspalautteen keräämiseen ja käytettyjä menetelmiä on koottu Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen oSallisuushanke Sallin tuottamaan oppaaseen: Asiakkaan äänellä. Menetelmäopas asiakaspalautteen keräämiseen sosiaalityössä.
ESIMERKKEJÄ ASIAKASPALAUTEPÄIVISTÄ
Vastaamalla vaikutat – sosiaalitoimistojen asiakaspalautepäivä 2013
Päivä toteutettiin yhteistyössä kuntien sosiaalityön, maahanmuuttajien palvelukeskus Sillan ja Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa. Päivän aikana asiakkailla oli mahdollisuus antaa palautetta ja kertoa kokemuksia sosiaalitoimistojen palveluista Joensuun, Kontiolahden ja Lehmon sosiaalitoimistoissa sekä maahanmuuttajien palvelukeskus Sillassa.
Palautetta kerättiin toiminnallisilla menetelmillä Karelia-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden toimesta. Lisäksi palautetta kerättiin lomakkeen avulla marraskuun ajan. Asiakkaiden palautteesta laaditun koosteen löydät täältä.
Vastaamalla vaikutat – sosiaalitoimistojen asiakaspalautepäivä 2012
Päivän aikana kerättiin asiakkaiden kokemuksia sosiaalityön palveluista Kontiolahdella, Joensuussa ja Lieksassa viidessä sosiaalitoimistossa sekä kahdessa kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä.
Kokemusten keräämisestä erilaisin laadullisin menetelmin vastasi Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijaryhmä. Kaikissa sosiaalitoimistoissa asiakkailla oli mahdollisuus antaa palautetta myös palautelomakkeella koko lokakuun ajan. oSallisuushanke Salli vastasi asiakaspalautepäivän koordinoinnista. Kokeilua valmisteltiin yhdessä kuntien sosiaalityön, Pohjois-Karjalan aikuissosiaalityön verkoston, Karelia-ammattikorkeakoulun sekä Kontiolahden sosiaalityön kuntouttavan työtoiminnan ryhmäläisten kanssa.
Asiakaspalautepäivän yhteydessä käytetty palautelomake löytyy täältä.
Maahanmuuttajakuntalaisten kokemuksia kunnan palveluista – kohdennetut ryhmähaastattelut 2012
Palautetta kunnan palveluista – Maahanmuuttajien ryhmähaastattelut Kontiolahdessa -raportti (Hanna Pieviläinen 2012)
LISÄTIETOA ASIAKASPALAUTEPÄIVÄ -MENETELMÄSTÄ: