Kokemustoiminta ja asiakasraadit
Omaishoitajien asiakasraati
Omaishoitajien asiakasraatitoimintaa järjestää yhteistyössä Joensuun Seudun Omaishoitajat ry ja Siun soten omaishoito.
Lisätietoa: Merja Tanskanen, merja.tanskanen@jnss-omaishoitajat.fi
Siun soten mielenterveys- ja päihdetyön asiakasraati
Siun soten Mielenterveys- ja päihdetyön asiakasraati on yhteistyötä psykiatrian erikoissairaanhoidon ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakaslähtöiseksi kehittämiseksi. Asiakasraati on perustettu 2017. Asiakasraadin jäsenet ovat vapaaehtoisia, joilla on omakohtaista kokemusta mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaina tai omaisina. Mukana on myös järjestöjen sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä psykiatrian klinikan työntekijöitä ja kokemusasiantuntijoita.
Lisätietoa: Yty – maakunnallinen mielenterveystyön yhdistysyhteistyö
Siun soten kokemusasiantuntijat
Kokemusasiantuntijat ovat kokemusasiantuntijakoulutuksen saaneita henkilöitä, joilla on omakohtaisia kokemuksia sairaudesta, vammasta tai vaikeasta elämäntilanteesta. He tietävät, millaiset palvelut ovat auttaneet heitä ja ovat valmiita auttamaan muita samassa tilanteessa olevia.
Kokemusasiantuntijoita on käytettävissä seuraavissa sairauksissa tai palveluissa:
- diabetes
- lastensuojelu
- mielenterveys- ja päihdepalvelut
- sydän- ja verisuonisairaudet
- vammaispalvelut
Lisätietoa: Siun soten kokemusasiantuntijat
YHDISTYSTEN ORGANISOIMA KOKEMUSOSAAJA- JA ASIAKASRAATITOIMINTA
Työllisyyden kokemusosaajat
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry on kouluttanut työllisyyden kokemusosaajia. Kokemusosaaja on henkilö, jolla on kokemusosaajan koulutus sekä kokemusta työttömyydestä ja työllisyyspalveluista. Kokemusosaaja on valmis kertomaan omaa tarinaansa ja jakamaan kokemuksiaan erilaisissa koulutus-, kehittämis-, tiedotus- ja vertaistukitilanteissa.
Lisätietoa: Työllisyyden kokemusosaajat
Työllisyyden asiakasraati
Työllisyyden asiakasraati Joensuussa on kehittämis-ja vaikuttamisryhmä, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa, kokemuksia ja mielipiteitä työllistymiseen liittyvistä asioista. Raati on jäsenilleen oiva mahdollisuus vaikuttaa, ehdottaa, antaa palauteta sekä ideoida yhdessä. Raatiin tullakseen tarvitsee olla vain omakohtaista kokemusta työttömyydestä elämän jossakin vaiheessa ja halua pohtia teemaa yhdessä. Asiakasraati kokoontuu 4-5 kertaa vuodessa. Toimintaa organisoi Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry
Lisätietoa: Työllisyyden asiakasraati