Toimintaa ja tukea esillä OLKA-pisteen teemapäivissä

Syksyn aikana Pohjois-Karjalan keskussairaalan OLKA-pisteellä eri toimijat esittelevät omaa toimintaansa ja tarjolla olevaa tukea sairaalan asiakkaille, potilaille, läheisille ja henkilöstölle. OLKA-piste sijaitsee keskussairaalan A-talon pääaulassa (Tikkamäentie 16, Joensuu).

OLKA-toiminnan syksyn teemapäivissä on mukana yli viisitoista eri toimijaa. Elokuussa teemapäivät käynnistyivät yhteistyössä Riverian suunhoidon osaamisalan opiskelijoiden kanssa. Joulukuussa teemapäivää pitävät muun muassa Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys ja eri vammaisjärjestöt.

– Teemapäivissä on mielenkiintoisia teemoja eri aiheista. Teemapäivien kalenteri on nähtävissä Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen OLKA-toiminnan verkkosivuilla, OLKA-koordinaattori Leena Virratvuori kannustaa tutustumaan teemapäivien tarjontaan.

Teemapäivät mahdollistavat asiakkaiden kohtaamisen jo sairaalassa. Teemapäivien aikana on mahdollisuus keskustella syvällisemmin mieltä askarruttavista asioista sekä saada tietoa esimerkiksi vertaistuen mahdollisuuksista omaan sairauteen tai vammaan liittyen. Myös läheiset ja läheisten tuen tarve huomioidaan kohtaamisissa.

– Kaikki OLKA-pisteen teemapäivien kohtaamiset ihmisten kanssa ovat olleet merkityksellisiä ja tärkeitä. Keskusteluissa asiakkaat ovat voineet kertoa omasta tilanteestaan, sekä saaneet tietoa toiminnastamme ja osa on jo heti keskustelujen jälkeen ohjautunut palvelujemme piiriin, kertoo Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja Salla-Maaria Martikainen.

OLKA ®-toiminta on koordinoitua järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa Pohjois-Karjalan keskussairaalassa ja hyvinvointialueella. OLKA-toiminnasta vastaa Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys yhteistyössä Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun soten kanssa. Toimintaa tehdään ja kehitetään yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Jos yhdistyksesi tai organisaatiosi on kiinnostunut teemapäivän järjestämisestä OLKA-pisteellä keväällä 2025, olethan yhteydessä 1.12.2024 mennessä.

Lisätietoja:

Hanna Kääriäinen, OLKA vapaaehtoistoiminnan kehittäjä, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys,
hanna.kaariainen@pksotu.fi, puh. 044 715 2060

OLKA-toiminta Pohjois-Karjalassa: https://www.pksotu.fi/olka-toiminta/