Työllistymistä ja työkykyä tukevista sosiaali- ja terveyspalveluista hyvinvointialueilla on muodostettu ensimmäistä kertaa tilannekuva

Tuoreen kyselyn mukaan hyvinvointialueet ovat tunnistaneet työllistymistä ja työkykyä tukevien sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittamisen tarpeen. Yhteistyötä palvelujen ja niiden johtamisen kehittämiseksi tarvitaan edelleen.

Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n ja THL:n keväällä 2024 toteuttaman kyselyn tulosten mukaan hyvinvointialueilla on kehitetty laajasti työllistymistä ja työkykyä tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja ja otettu käyttöön uusia toimintamalleja. Palvelujen organisointi on toimialoittain tai palvelutehtävittäin melko hajautettua ja työllistymistä ja työkykyä tukevien sosiaali- ja terveyspalvelujen ajattelu kokonaisuutena on uutta.

Sosiaalipalveluissa työllistymistä ja työkykyä tukevien palvelujen keskeisimmän ydinkokonaisuuden muodostavat kuntouttava työtoiminta, sosiaalityö ja sosiaaliohjaus sekä sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arvio. Terveyspalveluissa erityisesti toiminta- ja työkyvyn sekä kuntoutustarpeen arviointi, terveystarkastus sekä terveysneuvonta ja -ohjaus nähdään keskeisinä työllistymisen ja työkyvyn tuessa.

Tulosten valossa palvelujen ja palvelurakenteiden yhteensovittamisessa ja johtamisessa on vielä kehitettävää. Yhteistyön toimivuus hyvinvointialueiden ja sidosryhmien, kuten kuntien ja järjestöjen, välillä vaihtelee. Hyvinvointialueilla on selkeä toive, että ne otetaan vahvemmin mukaan, kun TE-palveluiden siirtämistä kunnille valmistellaan.

Lue lisää Hyvil Oy:n verkkosivuilta.