Sote-järjestöt tavoittavat maahanmuuttaja­taustaisia ihmisiä

Monikulttuuristuminen vaikuttaa tulevaisuudessa merkittävästi järjestön toimintaan. Näin katsoo Järjestöbarometrin 2024 ennakkotulosten mukaan yli puolet valtakunnallisten järjestöjen johdosta. Muita suuremmaksi vaikutus arvioidaan lapsi-, nuoriso- ja päihdetyötä tekevissä järjestöissä.

Yli puolella valtakunnallisista järjestöistä on maahanmuuttajia mukana toimintaan osallistujina. Joka kolmannessa järjestössä on maahanmuuttajia vapaaehtoisina tai jäseninä, ja yli neljäsosalla palkkatyösuhteessa. Luottamushenkilönä maahanmuuttajia on kymmenesosassa järjestöjä. Muita yleisemmin maahanmuuttajia on mukana lastensuojelujärjestöissä, jäseninä erityisesti ikääntyneiden järjestöissä.

Monet järjestöt kokevat puutteita kulttuurisessa osaamisessaan ja vaikeuksia tavoittaa maahanmuuttajia mukaan toimintaan. Järjestötoiminta ei välttämättä ole entuudestaan tuttua, eivätkä maahanmuuttajat tule suoraan mukaan avoimeen toimintaan.

Lue lisää SOSTEn verkkosivuilta.